Dachstein - ferraty

Místo: Jezero Gosauseen jižně od města Gosau

Již podruhý jsme se vydali na ferraty. Tentokrát ve velký partě - 12ti lidech. Celý výlet nám trval 4 dny včetně cesty. Jeli jsme si pro obtížnější kousky k Dachsteinu a jeho okolí. Kousek za městečkem Abtenau jsme měli supr ubytko. V Rakousku jsme se popravdě ještě nesetkali se špatným přístupem majitelů:) Kempy v této lokalitě většinou vycházejí cenově stejně jako chata, kterou je dobré rezervovat s velkým předstihem - my ji řešili už v Únoru. Je fajn mít vlastní auta, protože na spoustu cest se musí dojíždět - max. 1hod. Je to samozřejmě pohodlnější a praktičtější:)
Odkaz na ubytování najdete tady.

Výhled z chaty

Co budeš k lezení potřebovat?
-via ferrata set (sedák, helma příp. prsák, odsedka - k odpočinku v těžších úsecích), doporučuji rukavice (mně vyhovují ty na kolo, měkké ale pevné, pláštěnku protože v horách nikdy nevíš, kdy bude pršet) pevnou, neklouzavou obuv (používám crossové botky na běhání, který nejsou vůbec špatný na seběhy) čelovku - pro případ, že by se cesta protáhla do večera.
Výbavu si můžete zapůjčit třeba v Hudy nebo jiných sportovních obchodech. pokud plánuješ pravidelně lozit, vyplatí se ti pořídit vlastní ferratovou výbavu.

První den: Postalmklamm
Vyrazili jsme z Brna ráno a chtěli jsme po cestě na chatu zvládnout alespoň jednu ferratu. Rozhodli jsme se pro soutěsku, která vede mezi skály a skládá se ze dvou částí. Celý popis trasy najdeš zde.
Na odkaze varují, že ferrata je extrémně těžká varianta F- je to blbost. F-kovej úsek je až v druhé části a hlavně se dá obejít přes C-D. Takže není potřeba se ničeho bát. F-kovej úsek- krátký převis většinou lezli kluci, já si na něj netroufla kvůli velkým rozestupům uchycení kovového lana.

Druhý den: Königsjodler
Čekala nás úžasná "zubatá" ferrata. Jednalo se o přechod hřebene skály. Popis ferraty je tady a pod textem uvidíš její profil.
Ferrata sama o sobě náročná není, jak vidíte podle písmenek. Lávka "Flying fox" je delší a trochu houpavá, dá se ale podejít klasickou ferr.cestou. Nejhorší je na celé ferratě sestupová cesta. Je lepší volit teplé období - klidně i Srpen. V Červnu jsou nahoře sněhová pásma, přes které sestupová cesta vede a je trochu nebezpečná. Druhou možností je (pro fyzicky zkušenější) jít ferratu zpátky, což jsme s přítelem šli. Podle mě je to rychlejší a bezpečnější cesta. Nástup na ferratu nám zabral něco kolem 2 hod, jednalo se o dost velké stoupání přes 1000m výškových - připravte na to svý nožky a nadopujte se magnézkem:)
Pokud vám bude počasí přát, jsou z hřebenů úžasný výhledy!

Třetí den: Intersport
Byla jsem šíleně unavená po minulém dni. Ale řekla jsem si, že to hecnu. Mrzelo by mě, kdybych to vzdala a pak byla špatná z toho, že jsem ferratu nedala. Výstup byl opět famózní. Kousek od parkoviště bylo nádherný jezero (z úvodní fotky) a nad jezerem jsme stoupali celou dobu k nástupu na ferratu cca hodinku a půl.
Popis celé ferraty najdeš na odkazu. Celá cesta je dlouhá, ale není vůbec obtížná, jsou z ní úžasné výhledy do celého okolí a ke konci - jako třešničku na dortu - máte cca 50m kovový žebřík. Je to parádní zážitek a určitě doporučuji zdolat i ten kousek spíš lezeckého úseku za žebříkem. Je možné v případě nedostatku sil se ze žebříku dostat přes krátký úsek na sestupovou cestu. Na kopec vedou samozřejmě i lanovky, ale co bychom byli za dobrodruhy, kdybychom to nešli pěcha:) Na konci lanovek a před nástupem najdete taky minimálně dvě hospůdky, kde se můžete občerstvit!

Čtvrtý den: Lážo plážo prochajdy
Poslední den jsme se rozdělili. půlka jela navštívit malebný městečko Hallstatt (které jsme navštívili i minulý rok) a druhá část se vydala za poslední ferratou. Do té šel nakonec jen jeden pár, protože nás zase strašily mraky a déšť. Rozhodli jsme se tedy prozkoumat okolí - zašli na pivko a k jezeru, který bylo vytvořený z tajících ledovců na hřebenu skal. Byl perfektní - jiný než to dole minulý den, bylo prostě nějak jinak kouzelný:)
Ferrata se jmenovala Sisi, popis trasy tady. Je to náročnější ferrata, za to krásné výhledy, výživné Déčko.

Jezero Augstsee

Zase to děsně rychle uteklo! Příště už by to chtělo zase o kousek větší a těžší cesty. Pokud o víš o nějakých božích ferratách ,napiš mi do komentu, ráda se nechám inspirovat:) I já budu ráda, když někoho svými reporty inspiruji.
Je důležité dělat to, co tě naplňuje a co miluješ. Protože štěstí je to, když při nějaké činnosti se v daným okamžiku cítíš happy. Včera jsem jela domů na kole při západu sluníčka a jela jsem z kopce dolů a najednou to samo přišlo a já se usmívala, jak mi bylo krásně:) Je to potřeba, je potřeba si vychutnávat ty dary života. Nejde o to pořád se hnát dopředu za kariérou a penězi, občas jen tak zastav, nadechni se a poděkuj tomu úžasnýmu světu za to, že jsi tady a za to, že on je tu pro tebe. Tak neměj strach, neseď doma a objevuj!

Comments

1. Zajímavý článek a pěkné fotky. Určitě to musel být skvělý výlet a zážitek. :)

By Barbora

ReplyDelete
    Replies
    1. Moc děkuji Barčo:) zážitek je to pokaždé jedinečný!